Dane Nielsen IQ dotyczące sprzedaży detalicznej w odniesieniu do 13 krajów europejskich pokazują, że sprzedaż artykułów spożywczych, będących roślinną alternatywą dla nabiału i mięsa, wzrosła o 6% w 2022 roku i o 21% od 2020 roku – osiągając wartość 5,8 mld EUR.
Wśród przebadanych państw w Europie, Polska znajduje się na 9 miejscu, z wartością rynku produktów roślinnych na poziomie 729mln zł (~155mln EUR). Jednakże dynamika wzrostu wartości produktów roślinnych w Polsce była największa ze wszystkich badanych Państw europejskich.
Bardzo cieszy wzrost świadomości i trend zmierzający w kierunku diety roślinnej. Niemniej jednak wciąż, wartość produktów roślinnych to około 1% wartości rynku mięsa czy 2% rynku produktów mlecznych. Zatem przed nami długa droga do zupełnej zmiany nawyków.
W Polsce, podobnie jak w Europie największą wartość rynku produktów roślinnych, około 53%, stanowi mleko. Nic dziwnego. Ilość marek i wariantów tego napoju roślinnego w widoczny sposób powiększyła się na półce.
Na kolejnej pozycji znajdziemy wyroby roślinne stanowiące zamiennik mięsa, dalej jogurty, desery i sery. Wszystkie zdecydowanie urosły w porównaniu do roku poprzedniego.
Źródło: Good Food Institute Europe. Badanie przeprowadzone w okresie 2020-2022 przez NielsenIQ